I dag har vi ett helt nytt medialandskap. År 2000 läste 74% av svenskarna en pappersmorgontidning och år 2020 är det bara 27% och bara 11% är under 44 år. Nu vill din potentiella kund själv söka information på Google, göra research och lyssna på vänner och bekanta innan ett köp.
Har du tänkt på att det inte är så länge sedan man som företagare kunde annonsera i den lokala tidningen och nästan omedelbart började telefonen ringa och kunder ville köpa det man sålde.
I dag har vi ett helt nytt medialandskap
Idag görs det 55 miljoner sökningar på Google i Sverige varje dag.
Ett helt nytt medialandskap. Informationen är också mer lättillgänglig, finns varsomhelst och närsomhelst. Men det blir också allt svårare att nå den valda målgruppen med ett budskap. För att bli nådd krävs att bilder, budskap och innehåll anpassas efter kundens köpresa.
Man brukar dela in köpprocessen i fem olika faser som man går igenom.
Problem – Information – Värdering – Köp – Utvärdering
Vi måste också veta i vilka kanaler och enheter som våra besökare finns.
Och när på dagen och var våra besökare är online.
Men digital marknadsföring ger oss också oändliga möjligheter att nå våra exakta målgrupper om vi vet hur man gör. Vi kan testa och mäta resultatet omedelbart, både under kampanjen och efter. P g a digitaliseringen har vi gått från breda medier till allt fler och mera individualiserade och nischade medier.
Ett helt nytt medialandskap. Mediekonsumtionen ökar på alla plattformar men mest på de digitala.
Under 2020 hade 70 procent av befolkningen mellan 9 och 79 år tillgång till en abonnerad strömningstjänst för tv som Netflix eller Viaplay. En nästan lika stor andel 70 procent – hade tillgång till en strömningstjänst för musik, som exempelvis Spotify.
De yngre väljer bort traditionella medier
Ett helt nytt medialandskap. Om det är något som skiljer traditionell och digital media konsumtion så är det ålder.
Pensionärer är de största konsumenterna av traditionella medier och de yngre väljer bort traditionella medier.
- Online video är det snabbast växande annonsformatet. Kanaler som YouTube, TV4 play, Facebook, Instagram, play-kanaler.
- 95 % av YouTube användarna är mellan 12-45 år.
- Fler män än kvinnor använder YouTube dagligen.
Hur definierar man digital marknadsföring?
Jo, man kan säga att det är marknadsföring som använder skärmen, mobilen och surfplattan. Och teknik som webbplattformar, e-post, appar och sociala nätverk. Skillnaden mellan traditionella och sociala medier är att traditionella medier eller ”gamla medier” är information och envägs kommunikation.
Motsatsen är sociala medier som är tvåvägskommunikation. Här handlar det om att skapa en relation och förtroende till din kund. Det gör du med engagerande innehåll som skapar värde för kunden. Att annonsera i traditionella medier brukar man säga är 5 ggr så dyrt som i digitala medier.
Vad är skillnaden med att annonsera i ”gamla” medier jmf. med ”nya” medier?
- Med ”nya” medier kan vi hitta våra exakta målgrupper.
- ” Nya” medier är mätbara. Det går snabbt att ändra på det som inte fungerar.
- Väldigt kostnadseffektivt.
- Med sociala medier kan vi bygga relationer med våra besökare.
- Traditionella medier är 5 ggr så dyrt som digitala medier.
- Traditionella massmarknadskanaler som TV, radio, dagspress har en oerhört stark genomslagskraft. Att uppnå samma effekt i digitala medier som TV kräver mycket större andel i tid och resurser.
- Breda medier har oftast en hög kostnad/kontakt. Stort spill.
- Vi behöver ”gamla” medier för att kunna nå ut till målgrupper + 30.
- Synergier. Få passiva TV tittare att kombinera TV och sociala medier. Nå även yngre och öka engagemang.
- Gränsland. TV reklam i flera olika enheter. Både ”nya” och ”gamla” kanaler.
- Yngre läser inte papperstidningar.
Varför ska du annonsera i morgontidningar?
Du når en bredare målgrupp med annonsering i papperstidningen då annonserna inte är inriktade på personers sökhistorik. Digitala annonser känns inte lika pålitliga som en annons i papperstidning.
Tidningsannonser är inte lika viktiga idag då vi kan själva söka information och jämföra produkter på Google.
Det är en markant skillnad mellan generationerna i valet av plattform för nyhetskonsumtion. Den yngre generationen använder i stor utsträckning digital marknadsföring och sociala medier för att få tillgång till nyheter. Den äldre generationen är mer traditionell och använder i betydligt högre grad traditionella medier och då främst SVT och Sveriges Radio för att ta del av nyheter. Skillnaderna minskade dock något under pandemin då fler äldre använde digitala nyhetsmedier än tidigare.
+ och – minus att annonsera i morgontidningar
- Bra för att nå till 45+.
- God täckning av lokala marknader.
- Hög trovärdighet. Journalistisk kvalitet.
- Högt läsvärde och höga obs – värden.
- 5 gånger så dyrt som att annonsera ”online”.
- Svårt att nå yngre målgrupper.
- Papperstidningar kommer inte finnas för yngre generationer.
- Kort livstid.
- Tidningsannonser är inte lika viktiga idag då vi kan själva söka information och jämföra produkter på Google.
Annonsera i vecko-/månadstidningar
- Läsare 2001 = 34 %
- 2018 = 20 %
- 34 % är + 65 år
+ och – minus att annonsera i vecko-/månadstidningar
- Hög geografisk och demografisk selektivitet.
- Hög trovärdighet.
- Lång livslängd.
- Långa ledtider.
- Höga kostnader.
- Breda målgrupper + -.
Annonsera på Out of Home
+ och – minus att annonsera på Out of home
- + Flexibelt. Kreativt media.
- + Går inte att klicka bort.
- + Hög räckvidd och frekvens.
- + Snabbt nå ut till ”alla”. Når 70% av alla svenskar.
- + Nya digitala ytor.
- – Relativt dyrt media.
- – Vem är målgruppen?
Annonsera i radio
Ett helt nytt medialandskap. Radio lyssnandet har en lika tydlig åldersklyfta som tv-tittandet. Det är de äldre som lyssnar på radio, de yngre lyssnar allt mindre. Åldersgruppen 65 till 79 år lyssnar 182 minuter på radio och 12 till 19-åringarna betydligt mindre, 54 minuter ett genomsnittligt dygn. Även radiokanalernas räckvidd skiljer sig tydligt åt mellan olika åldersgrupper. Den är lägst i de yngsta åldersgrupperna, strax över 50 procent, och högst i den äldsta, nästan 85 procent.
Förskjutningen från traditionell analog radio till digitalt lyssnande sker främst via poddar. Under pandemin ökade lyssnandet på poddar med 32 procent under en genomsnittlig dag jämfört med 2019. Det beror på att hushållen spenderat mer tid i hemmet men det är även en följd av våra mer digitala medievanor, visar Kantars Poddindex.
Räckvidden för poddar är högre i de yngre åldersgrupperna än för traditionell FM-radio visar statistik från Mediebarometern.
+ och – minus att annonsera i radio
- Spridning över hela dygnet. Påminnande. Öka kännedomen.
- Hög geografisk och demografisk selektivitet.
- Stark position lokalt.
- Talar direkt till lyssnarnas känslor.
- Relativt låga kontaktkostnader.
- Endast ljud.
- Låg uppmärksamhet.
- Svårt att mäta effekten.
Annonsera på TV
P g a att vi strömmar tv via tv:n, datorn, surfplattor och mobiler tittar vi idag totalt sett lika mycket på TV som förr. Vi kan ta med vår TV- upplevelse vart vi vill och vi kan titta i kapp det vi missade när vi vill.
+ och – minus att annonsera på TV
- God massmarknadstäckning.
- Låg kostnad per exponering.
- Triggar igång flera sinnen. Ljud, bild, rörelser.
- Skapar engagemang.
- Digital TV når ut 24 timmar om dygnet på flera enheter.
- Höga kostnader i absoluta tal för space och produktion.
- Mycket brus i form av annan tv reklam.
Hur kan du få ut mer av din annonsering?
- Försök gör ett grundligt förarbete. Fundera på var finns dina målgrupper och vilka kanaler kan du nå dem.
- Hur många når du i resp. kanal?
- Vad blir kontaktkostnaden? Investeringen/antalet personer du når.
- Relevans i annonsinnehållet. Tänk behov, timing, intresse, pris.
- Frekvens.
- Budget? Finns inga svar. Viktigast att skapa en strategi för marknadsföringen och att välja en mediamix du tror på.
- Sätt upp mål för kampanjen. Utvärdera och lär dig. Skapa en erfarenhetsbank.
För att lyckas nå kunden måste vi veta hur, var, när och med vad för innehåll.
Vi kan inte bara fokusera digital marknadsföring nära köpbeslutet utan vi behöver publicera anpassat innehåll under hela köpresan för att lyckas. Hur gör man då när det blir svårare och svårare att kommunicera till målgruppen?
PESO är en modell (paid, earn, shared och owned) som bygger på att du ska ta fram en smart kombination av dessa kanalstrategier såväl ”gamla” som ”nya”.
De olika kanalerna har både för och nackdelar och behöver därför kombineras på ett effektivt sätt. Traditionella massmarknadskanaler som TV, radio har fortfarande en oerhört stark genomslagskraft och uppmärksamheten vi kan få via förtjänade medier har ett värde då det upplevs som mer trovärdigt. De ägda kanalerna som din hemsida har fördelen att du kontrollerar den och kan alltid vara tillgänglig.
Vilka kanaler ska man använda som B2B och B2C företag?
Köpta kanaler:
En kanal som du har betalat för att få distribuera ditt innehåll. Någon annan äger kanalen och du måste betala för att synas där t.ex. Google Ads.
Förtjänade kanaler:
Är en gratiskanal som du inte äger eller kan styra direkt. Det är andra som pratar om ditt varumärke eller din produkt t.ex. någon som delar ditt inlägg på sociala medier.
Ägda kanaler:
Digital marknadsföring. Är en kanal som du helt styr över och äger. Du kontrollerar allt innehåll i kanalen och betalar inte för kanalen. Det kan vara t.ex. en egen webbplats.
TV + sociala medier
1. Förläng räckvidden på din TV kampanj med andra kanaler som Facebook och Instagram och nå även yngre 18-34 år.
2. Fortsätt att leverera ditt reklambudskap ute i vardagen då du inte kör TV.
3. Förläng din kampanj både före och efter TV reklamen med video på Facebook och Instagram.
Digital marknadsföring. Content Marketing är mer än bara innehåll.
En Content Marketing strategi handlar också om hur, när och var du distribuerar ditt innehåll för din målgrupp. I sociala medier behöver du ha en strategi som svarar på vad för syfte du har med ditt innehåll, i vilka kanaler du har dina målgrupper för ditt innehåll och när innehållet ska distribueras.
Vilka frågor har dina kunder?
För att ta fram ett bra innehåll som skapar mervärde och hjälper dina kunder kan du fundera på vilka vanliga frågor som dina kunder ställer sig innan de handlar dina produkter och tjänster. Utifrån frågorna från dina kunder kan du sedan göra en lista på innehåll i form av redaktionella artiklar som du kan publicera.
Vad menas med Content Marketing?
Content Marketing handlar om att ditt innehåll ska vara av hög kvalitet, engagerande, relevant, publicerat frekvent och vara varierande för att du ska kunna nå din målgrupp. Content Marketing handlar om att ha ett innehåll som skapar värde för dina kunder och distribuera innehållet i dina kanaler där du har din målgrupp.