Google Ads ökar snabbt er synlighet på Google. Ni kan exponera er hemsida i samma ögonblick som en potentiell kund letar efter en produkt eller tjänst som ni kan erbjuda. När någon söker på Google är kunden redan intresserad och letar efter ett företag att kontakta just nu.
Hur gör man då för att bli sökbar på Google?
Antingen jobbar ni långsiktigt med att sökoptimera er hemsida med sökord, struktur och länkar eller så betalar ni för att vara med i en auktion på Google Ads och ha möjlighet att snabbt synas högst upp på Googles sökmotor. Ni kan påverka era kunder under hela deras köpresa. Undersökningar visar att konsumenter gör sökningar såväl både inför och efter köp. Ni bör därför utforma era kampanjer utifrån vilken fas av köpcykeln som era kunder befinner sig i medvetenhet, undersökning , jämförelse och köpstadiet.
Google Ads optimera er annonsering
Ha en genomtänkt hemsida med tydliga konverteringsmål som ni vill att besökarna ska uppfylla. Driv in rätt besökare till relevanta sidor på hemsidan.
Google Ads olika annonsformat
Google Ads kan erbjuda er olika annonsformat utifrån era marknadsföringsmål. Vanligast är “sökannonser” som ni bör använda för personer som letar aktivt efter vad ni säljer och nära ett köpbeslut. “Displayannonser” använder ni när ni vill öka kännedomen om era produkter och tjänster. Displayannonserna visas på Google nätverk av webbplatser. Andra annonsformat är “shopingannonser” och “videoannonser” på YouTube.
Google Ads Remarketing
Få dina besökare att återvända till din webbplats när de inte har konverterat. Genom att placera en remarketing tagg på er webbplats och skapa en annons på Google Ads kan ni få tidigare besökare på er sida att se era annonser när de besöker Googles webbplatser och återvända till er hemsida.
DÄRFÖR KAN NI ÖKA ER SYNLIGHET MED GOOGLE ADS
Annonsera lokalt eller globalt
Ni kan inrikta era annonser för lokala kunder, i valda länder, regioner, städer eller ett angivit avstånd från ert företag.
Ni kan mäta, testa och utvärdera er annonskampanj
Ni har dygnet runt tillgång till all statistik om er kampanj. Hur många klick ni har fått, kostnad för klick, klick i förhållande till visningar, vilka sökord som matchar besökarnas söktermer etc. Och ni kan när som helst pausa er kampanj om ni så önskar och testa nya annonser och sökord.
Nå dina kunder på olika enheter
NI kan rikta era annonser till samtliga enheter som era kunder använder som datorer, surfplattor, mobiler eller på en specifik enhet.
Bestäm ert mål med annonseringen
Vad är ert mål med annonseringen? Trafik till webbplatsen “Klick” (CPC). Öka varumärkeskännedomen “visningar” (CPM) eller få era kunder att göra avtryck på er hemsida “konverteringar” (CPA).
Ni kan nå rätt personer vid rätt tillfälle
Ni kan nå er exakta målgrupp för just de personer som söker efter era produkter och tjänster.
Adrank – kvalitetsresultat
De viktigaste faktorerna som påverkar era annonsers kvalitetsresultat är ert bud i auktionen, förväntad klickfrekvens, annonsens relevans och användarens upplevelse av målsidan,
7 bra tips för en lyckad Google Ads kampanj
- Välj relevanta sökord och revidera dem allt efter som.
- Sätt en realistisk budget.
- Var noga med rubriker och texter i era annonser.
- Tänk på att era besökare ska komma till er landningssida när hon klickar på annonsen.
- Använd annonstillägg.
- Mät och följ upp er kampanj för att se vilka sökord som fungerar och inte fungerar.
- Använd konverteringsspårning för att mäta köp, ifyllda intresseanmälningar eller annat som leder till avslut på din hemsida.
Vi hjälper ert företag att sänka kostnaderna och öka avkastningen på er annonsinvestering på Google Ads.
Vi är Google Ads certifierade och kan hjälpa er professionellt.