Strategi för digital marknadsföring

Så lyckas du med en strategi digital marknadsföring

En strategi för digital marknadsföring innebär att den ska vara integrerad i företagets marknad och affärsplan och ge svar på: Vilka är våra syften, mål, kanaler, innehåll och prioriterade målgrupper? Hur kan vi använda digital marknadsföring för att nå våra affärsmål? Ex. öka marknadsandelar, etablera oss på en ny marknad etc. Hur kan vi skapa mervärden för våra kunder? Hur kan vi använda den digitala tekniken i vår affärsmodell för att hjälpa våra kunder?

Content marketing mer än bara innehåll. HemsidaHalmstad.

01

Integrerad i företagets marknad och affärsplan

En strategi digital marknadsföring handlar om att skapa värde för dina kunder. Fundera därför på vad som är viktigt för dina kunder. Och utifrån det hur kan du kan utveckla en digital affärsmodell som hjälper dina kunder?
Tänk också på att kundens köpprocess är idag betydligt längre än tidigare. Därför behöver du för att kommunicera effektivt veta var hon befinner sig för att anpassa ditt innehåll. Man brukar tala om 5 olika faser man går igenom problemfasen, informationsfasen, alternativa värderingsfasen, köpfasen och slutligen utvärderingsfasen.

02

En digital marknadsföringsstrategi innebär att du ska:

– Öka din synlighet på Google med en stark digital identitet via en sökoptimerad hemsida som gör att du når dina mål och syften.
– Ta fram en innehållsstrategi, publicera och distribuera frekvent relevant innehåll som har värde och skapar engagemang för dina följare på sociala medier. 
Din digitala marknadsföringsstrategi ska ge dig svar på:
– Hur kan du använda digital marknadsföring för att expandera din verksamhet?
– Hur kan din digitala strategi vara i linje med dina affärsmål
– Hur kan du skapa värde för dina kunder?
– Vilka är dina prioriterade målgrupper?

ÖKA SYNLIGHETEN MED GOOGLE ADS
Köpa en ny hemsida? Hemsidahalmstad.se

03

Hemsidan är navet i din digitala marknadsföring

Fundera på vad är ditt syfte och mål med hemsidan? Vad vill du att dina besökare ska göra? Hur kan du få besökarna att göra avtryck? Hur kan du mäta aktiviteterna? Hjälp besökarna genom processen från start till mål. Start – stanna kvar – hitta rätt erbjudanden – känna förtroende – nå avslut – komma i mål.
En framgångsrik digital marknadsföringsstrategi handlar om att förstå din målgrupps behov och beteende, vilken information behöver de få som ditt företag kan hjälpa till med.

Strategi digital marknadsföring

04

Öka ditt engagemang på sociala medier

En strategi digital marknadsföring handlar om att skapa värde för dina kunder. Fundera därför på vad som är viktigt för dina kunder. Och utifrån det hur kan du kan utveckla en digital affärsmodell som hjälper dina kunder?
Tänk också på att kundens köpprocess är idag betydligt längre än tidigare. Därför behöver du för att kommunicera effektivt veta var hon befinner sig för att anpassa ditt innehåll.

Man brukar tala om 5 olika faser man går igenom problemfasen, informationsfasen, alternativa värderingsfasen, köpfasen och slutligen utvärderingsfasen.

05

Det görs 55 miljoner sökningar på Google varje dag…..

Du kan exponera din hemsida i samma ögonblick som en potentiell kund söker efter en produkt eller tjänst som du marknadsför. I dag kan vi söka information och handla 24 timmar om dygnet.

Hur gör man då för att min hemsida ska bli sökbar?
Jo antingen så jobbar du långsiktigt med att sökoptimera din hemsida eller så betalar du för annonser och länkar. Sökoptimering handlar om att optimera ditt innehåll, dina sökord, hemsidans struktur, interna och externa länkar m.m.

STRATEGI DIGITAL MARKNADSFÖRING
Strategi digital marknadsföring

06

Behöver ni hjälp med en digital marknadsföring?

Behöver ni hjälp med en digital marknadsföringsstrategi och att komma igång eller att utveckla företagets digitala marknadsföring? Kanske saknar ni kunskapen i företaget idag? Då kan vi erbjuda er löpande operativ marknadsföringshjälp utifrån era behov och önskemål. Med oss får ni in kontinuitet och löpande tillgång till experthjälp inom digitala kanaler & sociala medier för att öka företagets kännedom och få fler lönsamma kunder.

Med våra populära företagsprenumerationer kan du välja mellan 3 alt. 5 timmar i månaden för att utveckla företagets marknadsföring. Du väljer dina marknadsföringsområden som du önskar få hjälp med utifrån dina behov och önskemål.

Boka rådgivningsabonnemang

Rulla till toppen