Hur mår din hemsida?
Fundera på vad som är ditt syfte och mål med din hemsida? Hur ser din målgrupp ut?
Vilka är dina besökare? Och hur får du besökarna att göra det du önskar? Tänk på att du idag behöver en hemsida som är snabb, säker, sökoptimerad och anpassad för mobilen. Här får du några tips och en enklare checklista att använda när du ska utveckla din hemsida. Läs mer om våra hemsidor
Så når du dina mål med din hemsida
Ta bort onödigheter på din hemsida
14 tips att utveckla hemsidan. Först använd bara bilder och animeringar på din sida som underbygger din argumentation och ditt budskap
Ha en säljande och informativ startsida
Se till att startsidan innehåller hänvisningar och information om alla företagets relevanta delar av er verksamhet och kan fungera som en “löpsedel” för ingång till fördjupning.
Ha delningslänkar för att sprida ditt innehåll på hemsidan
Gör det enkelt för dina besökare att följa ditt företag och att dela ditt innehåll. Ha delningslänkar på samtliga sidor.
Använd inte för många olika teckensnitt
Idealet är oftast att ha ett teckensnitt för rubriker och ett för löpande brödtext.
Kolla så att följande delar finns på din hemsida
- Kundnytta. Förklara tydligt nyttan med att använda din tjänst och produkt.
- Ha en översikt över företagets tjänster och produkter.
- Ha en “Om oss” sida som berättar vilka ni är, var ni finns och företagets bakgrund.
- Ta med kundreferenser som skapar förtroende för ditt företag.
Sociala medier och länka till hemsidan
Öppna en företagssida på sociala medier och börja följa, skriva och dela. Länka dina sidor till hemsidan. Läs om hur du ökar engagemanget på Facebook
Ha en fungerande navigering
Ditt mål är att skapa en användarvänlig hemsida och då är en fungerande navigering väldigt viktigt och det som webbesökare anser som den viktigaste egenskapen på en webbplats.
Använd ” Call to Action”
Få dina besökare att göra avtryck på din hemsida som att fylla i intresseanmälan, beställa dokument, handla etc. Lägg till tydliga “Call to Action” knappar.
Mobilanpassad hemsida
I dag gör vi mer och mer i mobilen. De flesta som surfar med mobilen är ute efter något konkret som din adress, ditt telefonnummer, öppettider etc. Därför behöver du en mobilanpassad layout. Testa om din sida är mobilanpassad här
Content Marketing
Ta fram ett levande dokument som beskriver dina övergripande mål med hemsidan och vilket innehåll du ska publicera på sidan som är relevant och värdefullt för era besökare. Tillför värde i kundens köpresa. Läs om hur du kan använda Google Analytics
Bli synlig på Google med en sökoptimerad hemsida
För att synas på Google behöver du ha en sökoptimerad hemsida så att hemsidan blir indexerad av sökmotorerna. Du ska jobba med en en SEO strategi som tar fram dina viktigaste sökord, relevanta länkar och struktur. Läs mer här hur du sökoptimerar din hemsida
Landningssidor
För att du ska nå dina mål med hemsidan och få dina besökare att göra det du önskar behöver du effektiva landningssidor som får dina besökare att konvertera när de t.ex. kommer från en Google Ads annons eller vid organiska sökningar. Läs mer om hur du annonsera på Google Ads
Använd e-postmarknadsföring
Uppmuntra dina besökare att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Du bygger ditt varumärke och lojalitet till dina kunder och är “top of minds”. Nyhetsbrev är en bra kanal att länka trafik till din hemsida. Publiceringsverktyg som jag rekommendera för att göra snygga nyhetsbrev är Get a Newsletter
Snabb och säker hemsida
Google premierar en hemsida som är sökoptimerad, snabb och säker. Banta därför ner dina texter, komprimera bilder och filer så får du snabbare laddningstider. Beställ ett SSL certifikat så att din sida är säker och rankas högre av Google. Testa hur snabb din hemsida är.
Läs även mer om vårt support och uppdaterings abonnemang
Vill du få hjälp att utveckla din hemsida för att nå företagets mål och syften?
Boka våra tjänster här: