Varför ska du ha en närvaro på sociala medier?
En strategi för sociala medier i 5 steg innebär att du kan ha olika syften och mål med varför du ska synas på sociala medier. Börja därför och fundera på varför just ditt företag ska ha en närvaro i sociala medier och svara på följande 5 frågor. Varför? Vem? Var? Vad? När?
Steg 1 Varför? Vad är ditt syfte?
Du kan ha olika syften med sociala medier:
• Det kan handla om kris kommunikation för att med företagets egna kanaler nå ut snabbt och ta initiativ för att inte hamna i försvarsläge.
• Det kan hjälpa dig att bygga och öka kännedomen om ditt varumärke. Få fler webbesök och konverteringar.
• Förbättra kundrelationer genom att löpande hålla kundkontakt och att ge kunden inblick i din verksamhet.
• Genom dialog med dina följare kan du få feedback om vad dina kunder tycker om dina produkter och även få tips hur du kan utveckla produkterna och att snabbt nå ut och vid rätt tidpunkt med information till dina kunder om t ex nya produkter eller tjänster.
Steg 2. Vem? Hur ser din målgrupp ut?
För att ta fram en strategi för sociala medier är det oerhört viktigt att du kan definiera din målgrupp dvs. de du vill nå med ditt innehåll. Ta fram en strategi för sociala medier. Hur ska du nå ut på sociala medier? Försök att definiera din målgrupp. Desto mer exakt du kan bestämma din målgrupp desto mer kan du få ut av din närvaro på sociala medier. Målgruppen kan definieras utifrån ålder, kön, geografi, intressen, bransch, yrke etc.
Steg 3. I vilka kanaler hittar du dina målgrupper?
Välj sedan kanal där du kan nå din målgrupp.
Läs mer på https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2024/ I dag når dina inlägg på din sida bara en liten % av de som följer din sida. Därför kan du använda Meta Business Suite och LinkedIn kampanjhantering för att nå ut med annonsering i sociala medier till fler och framförallt nå din exakta målgrupp.
https://svenskarnaochinternet.se/rapporter/svenskarna-och-internet-2024/
Steg 4. Anpassa ditt innehåll efter kundens köpresa
När du ska ta fram en strategi för sociala medier skulle jag vilja påstå att innehållet är det absolut viktigaste för att lyckas i sociala medier. Du behöver ett relevant innehåll som utgår från din målgrupp och skapar värde för dina följare. Gör en innehållsplan och schemalägg dina inlägg. Var, vad och när ska du publicera ditt innehåll? Variera gärna innehållet med såväl kampanjinnehåll som mera statiskt innehåll så att du får ett varierande och intressant flöde. Det finns olika praktiska verktyg att använda för att schemalägga dina inlägg på ett ställe. Ett av de mest använda verktygen är www.hootsuite.com som också är gratis för tre kanaler.
Tänk på att för att bli nådd krävs att bilder, budskap och innehåll anpassas efter kundens köpresa. Ditt innehåll behöver också anpassas till var dina potentiella kunder befinner sig i innehållsresan. Är din kund i början av innehållsresan behöver du ett innehåll som informerar mer om ditt företag då kunden inte känner till dig ännu. När kunden sedan börjar bli intresserad av ditt företag kan du skriva mer om t.ex olika problem som du kan hjälpa kunden med.
När den potentiella kunden sedan följer dina artiklar frekvent och har fått förtroende för dig och vill veta mer kan det vara dags att berätta specifikt om dina produkter och tjänster och hur dessa kan hjälpa kunden i sitt arbete. Till slut är det dags att försöka övertyga kunden till att ta beslut med hjälp av olika säljargument varför man ska köpa just dina produkter eller tjänster jmf. med konkurrenterna. Läs mer om vårt rådgivningsabonnemang https://hemsidahalmstad.se/radgivning-digital-marknadsforing/
Steg 5. När? Och hur ofta ska du göra era inlägg?
Vilken är rätt tid på dagen att göra dina inlägg? Svaret är när din målgrupp är online. I Facebook verktyget kan du under rubriken statistik och inlägg exakt se när dina följare är inloggade. Hur ofta du ska göra dina inlägg? Svaret är ofta och frekvent 2-5 ggr/veckan. Återanvänd gärna ditt material, lyft fram olika delar av materialet. Du kan vara säker på att inte alla dina följare har sett dina tidigare inlägg.