Content Marketing är mer än bara ett kvalitativt innehåll. En content marketing strategi handlar också om hur vi distribuerar vårt innehåll som ska vara intressant och värdefullt för vår målgrupp och därmed skapa långsiktiga kundrelationer för att nå våra affärsmål. Content marketing är ryggraden i all digital marknadsföring.
EN CONTENT MARKETING STRATEGI
Med ett engagerande innehåll kan vi vårda och utveckla våra kundrelationer och skapa förtroende som expert inom vårt specifika område.
I dag vill dina kunder göra egen research innan man tar kontakt med dig, därför ska du dela innehåll regelbundet som dina följare gillar och delar för att få igång en dialog med dina potentiella kunder och sedan kunna föra dialogen vidare via mejl eller till ett personligt möte.
Innehållsstrategi och kundens innehållsresa
Men ditt innehåll behöver också anpassas till var dina potentiella kunder befinner sig i innehållsresan. Är din kund i början av innehållsresan behöver du ett innehåll som informerar mer om ditt företag då kunden inte känner till dig ännu.
När kunden sedan börjar bli intresserad av ditt företag kan du skriva mer om t.ex olika problem som du kan hjälpa kunden med. När kunden följer dina artiklar frekvent och har fått förtroende för dig och vill veta mer kan det vara dags att berätta specifikt om dina produkter och tjänster och hur dessa kan hjälpa kunden i sitt arbete.
Till slut är det dags att försöka övertyga kunden till att ta beslut med hjälp av olika säljargument varför man ska köpa just dina produkter eller tjänster jmf. med konkurrenterna.
Content marketing strategi förbättrar SEO
Ett kvalitativt innehåll är helt avgörande för att din hemsida ska vara sökoptimerad och ge ett mervärde för dina besökare.
Innehållsstrategi i sociala medier
I sociala medier behöver du ha en content marketing strategi som svarar på vad för syfte du har med ditt innehåll, i vilka kanaler du har dina målgrupper för ditt innehåll och när innehållet ska distribueras.
Content Marketing handlar också om att ditt innehåll ska vara av hög kvalitet, publicerat frekvent och vara varierande för att du ska kunna nå din målgrupp. Använd en publiceringsplan som gör det enklare och hjälper dig att ha koll på vilka kanaler och när ditt innehåll ska publiceras. Vi rekommenderar ett verktyg som heter Hootsuite.
Vilka frågor har era kunder?
För att ta fram ett bra innehåll som skapar mervärde för era kunder kan ni fundera på vilka vanliga frågor som era kunder ställer sig innan de handlar era produkter och tjänster. Utifrån frågorna kan ni göra en lista på innehåll i form av redaktionella artiklar som ni sedan kan publicera.
Sammanfattning av hur du tar fram en content marketing strategi och de olika stegen.
- Fundera på vad som är syftet och mål med ditt innehåll och hur du ska nå dina affärsmål med innehållet?
- Vilka är dina målgrupper?
- Vilket innehåll kan skapa värde för dina kunder och bygga dina kundrelationer?
- Vilka kanaler ska du använda för att nå dina målgrupper? Sociala medier, hemsidan, nyhetsbrev, blogg etc.
- Ta fram en publiceringsplan som visar var och när du ska publicera ditt innehåll.
- Följ upp och utvärdera dina affärsmål med ditt innehåll. Vilka artiklar har fått mest engagemang i sociala medier, vilka leads har blivit köpande kunder etc.?
”Content marketing är en strategisk marknadsföringsmetod som fokuserar på att skapa och distribuera värdefullt, relevant och konsekvent innehåll för att locka till sig och behålla en tydligt definierad publik – och i slutändan driva lönsam kundhandling.”
JOE PULIZZY
Grundare av The Content Marketing Institute
Kontakta oss idag så berättar vi mer
Hur kan ni använda en content marketing strategi för ert företag för att ta fram ett relevant, engagerande och kvalitativt innehåll som skapar mervärde för era kunder och vilka kanaler ni ska använda för effektiv distribution?
Välkommen att ringa oss på 0709248573 så berättar vi mer.