SEO Sökoptimering

Detta bör du tänka på när du ska sökoptimera din hemsida

Nå dina mål med hemsidan

Vad menas med sökoptimering? En sökmotor som Google Search med en 95 % marknadsandel i Sverige är ett program som hjälper dig att hitta relevant information på nätet. Google använder sig av sökrobotar som samlar in information från världens alla webbplatser och sparar sedan informationen i sökmotorns index.


För att du ska få så relevant information som möjligt på din googling använder Google algoritmerna Panda som ser till sidans struktur och användarvänlighet (On Page), Pingvin tar hänsyn till sidans länkkraft (Off Page), Hummingbird är kärnan i Google, Mobilegeddon undersöker att sidan är mobilanpssad, snabb, säker och Possum att ditt företag är sökbart lokalt. Google har alltid prioriterat användarupplevelsen vilket innebär att om ditt innehåll är mest relevant för din användare kommer du att också komma högst upp på sidan.

VAD MENAS MED SÖKOPTIMERING?

Man brukar dela upp sökoptimering i tre huvudgrupper.


Sökordsanalys. – Vilka sökfraser kommer din målgrupp att använda?
On Page optimering – Arbeta med den egna hemsidans struktur och användarvänlighet.
Off Page optimering – Länkstrategi. Att få länkkraft till sidan.


Hur gör man då för att sökoptimera hemsidan som är ett långsiktigt arbete? Börja med att fundera på vad som är ditt syfte och mål med din hemsida och hur du kan mäta dina insatser. Mätbara mål kan vara försäljning och hur du kan få leads att göra det du vill att de ska göra som att fylla i ett kontaktformulär, ladda ner ett dokument för att på lite längre sikt bli potentiella kunder till dig. Första steg i ditt SEO arbete med att få din hemsida att synas högt på Google är att göra en sökordsanalys. 

Vill du få hjälp med sökoptimering så att din hemsida rankas högt på Google vid sökningar är du välkommen att kontakta oss. Vi är specialiserade inom publiceringsverktyget WordPress och Yoast SEO.

WordPress Theme built by Shufflehound.
%d bloggare gillar detta: