Så når du dina mål och syfte med din hemsida

Hemsidan är navet i digital marknadsföring och öppen 24 timmar om dygnet. I dag görs det 55 miljoner sökningar i Sverige på Google varje dag. Bestäm dig därför för vad som är ditt syfte och affärsmål med din hemsida? Vad vill du att dina besökare ska göra på din sida? Hur får du besök och ”rätt” besök till din sida? Hur kan du få besökarna att göra avtryck? Hur kan du mäta aktiviteterna? Hjälp besökarna genom processen från start till mål.

grundkurs i digital marknadsföring

Hemsidan är navet i din digitala marknadsföring

Det hjälper inte bara att skapa stor trafik till din hemsida du ska också ha ”rätt” besökare. Dina besökare ska både stanna, göra avtryck och komma tillbaka till din sajt. Försök tänk som en kund. Vilken information och service efterfrågas och som du kan hjälpa besökaren med? Hur kan du mäta att du når dina affärsmål och syfte med hemsidan?

• Vilka är dina affärsmål med hemsidan? (Sälja, information, få fler kunder…)

• Hur kan du utveckla din hemsida för att bättre nå dina mål?

• Vilka är dina målgrupper? • Hur ser dina besökare ut i dag? Varifrån kommer besöken?

• Vilka sidor engagerar dina besökare? (Gör en analys på Google Analytics).

• Vilket innehåll ska du ha på hemsidan som hjälper dina besökare?

• Hur ska du sökmotoroptimera sidan?

• Hur ska du få besökarna att stanna kvar och återkomma till din hemsida? Har du delningsknappar på dina viktigaste sidor?

• Hur ska du få besökarna att göra avtryck?

14 tips för att nå dina mål och syfte med din hemsida:

• Använd bara bilder på din sida som förstärker din argumentation och ditt budskap.

• Ha en säljande och informativ startsida. Se till att startsidan innehåller hänvisningar och information om alla företagets relevanta delar av din verksamhet och kan fungera som en “löpsedel” för ingång och fördjupning.

• Ha delningsknappar som gör det enkelt för dina besökare att följa ditt företag och att dela ditt innehåll vidare. Ha delningslänkar på samtliga prioriterade sidor.

• Använd inte för många olika teckensnitt. Ha gärna ett teckensnitt för rubriker och ett för löpande brödtext.  Publicera kundreferenser på din hemsida. Det skapar förtroende hos dina besökare.

• Kolla så att följande delar finns på din hemsida.

  • ”Kundnytta” Förklara tydligt nyttan med att använda din tjänst och produkt.
  • Ha en översikt över företagets ”tjänster och produkter”.
  • Ha en “Om oss” sida som berättar vilka ni är, var ni finns och företagets bakgrund.

• Sociala medier. Länka dina sidor till hemsidan.

• Ha en fungerande navigering. Ditt mål är att skapa en användarvänlig hemsida och då är en fungerande navigering väldigt viktigt.

• Använd ”Call to Action”. Få dina besökare att göra avtryck på din hemsida som att fylla i intresseanmälan, beställa dokument, handla etc. Lägg till tydliga “Call to Action” knappar.

• Mobilanpassad hemsida. I dag gör vi mer och mer i mobilen. De flesta som surfar med mobilen är ute efter något konkret som din adress, ditt telefonnummer, öppettider, priser etc. Därför behöver du en mobilanpassad layout.  Med Google Search Console får du veta om din hemsida lever upp till Googles krav på mobilanpassning.

online kurs digital marknadsföring

• Content Marketing. Ta fram en innehållsplan som beskriver vad, när och var? Innehållet ska vara relevant och värdefullt för din målgrupp. Tänk på att du ska tillföra värde för besökaren under hela köpresan.

• Bli synlig på Google. Ditt företags hemsida ska vara indexerad av sökmotorerna. Därför behöver du en SEO strategi som tar fram dina viktigaste sökord, relevanta länkar och struktur på sidan.

• Landningssidor. För att du ska nå dina mål med hemsidan och få dina besökare att göra det du önskar behöver du effektiva landningssidor. Landningssidorna ska få dina besökare att konvertera när de t.ex. kommer från en Google Ads annons eller via organiska sökningar.

• Använd e-postmarknadsföring och uppmuntra dina besökare att prenumerera på ditt nyhetsbrev. Då bygger du ditt varumärke, lojalitet och är “top of minds” hos dina potentiella kunder. E-post marknadsföring är en bra kanal att länka trafik till din hemsida. Ett publiceringsverktyg som jag rekommenderar dig att använda för utskick och att göra snygga nyhetsbrev är www.getanewsletter.se

online kurs digital marknadsföring

• Du behöver också idag ha en snabb och säker hemsida något som Google premierar. Banta ner dina texter och komprimera bilder och filer så får du snabbare laddningstider. Du kan kolla hur snabb din hemsida är påwww.pingdom.com Beställ ett SSL certifikat av ditt webbhotell. Då visas din sida som säker av Chrome.  Beställ ett SSL certifikat så att din sida är säker på Chrome och rankas högre av Google.

online kurs digital marknadsföring

Val av webbhotell, domännamn och publiceringsverktyg.

För att komma igång med en hemsida för ditt företag behöver du ett domännamn, ett webbhotell och ett publiceringsverktyg (CMS) Webbhotell:

• Webbhotellet hyr ut en plats (mapp) på en webbserver till dig.

• Din hemsida är då alltid uppkopplad mot internet.

• Webbhotellet gör också löpande backups och säkerhetsuppdateringar. Hur väljer man ett bra webbhotell? Jag vill påstå att alla webbhotell i Sverige idag är bra och seriösa. Ex. på bra webbhotell är Loopia.se, Ballou.se och FSData.se. Det som skiljer webbhotellen åt är oftast: En kombination av pris, mängd lagring och trafik. 10-30 GB räcker ofta bra för ett mindre företag. Domännamn:

• För att det ska gå att hitta din webbplats på internet behöver du hyra ett domännamn.

• En domän är samma sak som en webbadress (URL). Din domän är din webbadress eller ett alias för ett IP nummer på 11 siffror. Varje domän ligger under en toppdomän som t.ex. .com eller .se

• Välj helst ett domännamn som är sökmotorvänligt dvs. ett domännamn som innehåller din hemsidas viktigaste sökord.

• Välj ett domännamn som är lätt att komma ihåg.

• Välj .se om du har ett svenskt företag eller .com (internationell publik) som ger ett seriöst intryck då alla känner till dessa.

CMS publiceringsverktyg:

Ett publiceringsverktyg gör det möjligt för dig att enkelt hantera din webbplats och dess innehåll som att publicera text och bilder. De vanligaste publiceringsverktygen att använda för att göra din hemsida är Drupal, Joomla och WordPress. Jag vill rekommendera dig att använda WordPress som är användarvänligt och går snabbt att lära sig utan programmeringskunskaper. Det är enkelt att uppdatera, har många teman, tillägg, är sökmotorvänligt och passar bra för mindre företag att skapa en professionell webbplats.

online kurs digital marknadsföring
Använd gratisverktyget Google Analytics för att utveckla din hemsida. Varför ska du använda Google Analytics?
online kurs digital marknadsföring
Varför ska du använda Google Analytics?

Jo, för då vet du om dina insatser på webben ger resultat. Du kan se vilka som är dina besökare, varifrån dina besök kommer och vilka sidor de besöker. Du kan också använda Analytics för att utveckla ditt innehåll på webben. Google Analytics är precis som flera av Googles andra verktyg gratis att använda.

Så kommer du igång:

  • Börja med att registrera ditt konto på www.google.com/intl/sv/analytics/ döp sedan ditt konto, ange din webbadress, bransch och tidzon.
  • Därefter klickar du på knappen ”få spårnings-id”.
  • Öppna sedan header.php på ditt publiceringsverktyg och klistra in koden mellan taggarna. Har du din hemsida i WordPress kan du använda plugin som t.ex. Simple Google Analytics för att installera koden på din hemsida.
  • När du är klar går du tillbaka till Google Analytics för att bekräfta att din kod är installerad.

Google Analytics delar in informationen i fyra grupper: 

A) Målgrupp: Vad kännetecknar dina besökare? Här får du svar på demografi, geografi, beteende och intressen.

B) Förvärv: Varifrån kommer dina besökare? Har man skrivit in din webbadress direkt, gjort en sökning på t.ex. Google, sociala medier eller har man har klickat på en betald annons som Google Ads?

C) Beteende: Här ser du vilka sidor dina besökare har läst och hur de har navigerat vidare från en specifik sida. Denna information är väldigt bra för att kunna utveckla din hemsidas innehåll och få dina besökare att göra det som är ditt mål och syfte.

D) Konverteringar: Visar hur du har lyckats att få dina besökare att göra avtryck och nå dina mål. Ex. på hur du kan ta fram en enklare strategiplan för din hemsida på en A4 sida. En hemsida blir aldrig färdig utan måste hela tiden utvecklas.

WordPress Theme built by Shufflehound.
%d bloggare gillar detta: