Strategi sociala medier

Varför ska ni ha en närvaro på sociala medier?

Börja med att fundera på vad som är ert syfte med sociala medier. Det kan finnas många olika syften till er närvaro på sociala medier.

  • Det kan handla om kris kommunikation för att med företagets egna kanaler nå ut snabbt och ta initiativ för att inte hamna i försvarsläge.
  • Det kan hjälpa er att bygga och öka kännedomen om ert varumärke.
  • Förbättra kundrelationer genom att löpande hålla kundkontakt och att ge kunden inblick i er verksamhet.
  • Genom dialog med era följare kan ni få feedback om vad era kunder tycker om era produkter och även få tips hur ni kan utveckla produkterna och att snabbt nå ut och vid rätt tidpunkt med information till kunder om t ex nya produkter.
lektion 6 sociala medier online kurs

Modell: Strategi sociala medier. Källa: Action Marketing.

Var? Vilka kanaler ska ni välja för att nå er målgrupp?

Hur ska ni nå ut på sociala medier? Försök att definiera er målgrupp. Desto mer exakt ni kan bestämma er målgrupp desto mer kan ni få ut av er närvaro på sociala medier. Välj sedan kanal där ni kan nå er målgrupp. Målgruppen kan definieras utifrån ålder, kön, geografi, intressen, bransch, yrke etc.

På Facebook når ni 74 % av Sveriges befolkning. 32 % av Facebook användarna är inne på Facebook dagligen. Annonsera med Facebook Ads Manager för att nå ut till fler och bättre nå er exakta målgrupp.

Vad? Vilket innehåll ska ni publicera som engagerar er målgrupp?

Jag skulle vilja påstå att innehållet är det absolut viktigaste för att lyckas i sociala medier. Ni behöver ett relevant innehåll som utgår från er målgrupp och ska skapar värde för era följare. Gör en innehållsplan och schemalägg era Facebook inlägg. Var, vad och när ska ni publicera ert innehåll? Variera gärna innehållet med såväl kampanjinnehåll som mera statiskt innehåll så att ni får ett varierande och intressant flöde. Det finns olika praktiska verktyg att använda för att schemalägga era inlägg på ett ställe. Ett av de mest använda verktygen är www.hootsuite.com

online kurs digital marknadsföring

När? Och hur ofta ska ni göra era inlägg?

Vilken är rätt tid på dagen att göra era inlägg? Svaret är när er målgrupp är online. I Facebook verktyget kan ni under rubriken statistik och inlägg exakt se när era gillare är inloggade. Hur ofta ni ska göra era inlägg? Svaret är ofta och frekvent 2-5 ggr/veckan. Återanvänd gärna ert material, lyft fram olika delar av materialet. Ni kan vara säker på att inte alla era följare har sett era tidigare inlägg.

Så lyckas du med din Facebooksida

• Content is King. Bra innehåll som hjälper dina följare leder till fler och mer engagerade kontakter.

• Dela annat intressant och relevant material inom ditt område.

• Lyssna på synpunkter från dina kontakter och svara på dem.

• Max 10 % reklam.

• Engagera dina följare och ställ frågor.

• Publicera mer personligt innehåll.

• Annonsera till ditt företags exakta målgrupp för att öka räckvidden.

• Uppdatera ofta och ha kontinuitet.

• Vårda dina befintliga kontakter.

• Ha tålamod. Relationer tar tid att bygga och man måste förtjäna målgruppens förtroende.

Varför ska ni annonsera på Facebook?

Jo därför att 76% av alla svenskar finns på Facebook och 53 % dagligen. Facebook är världens största sociala nätverk. 76 % totalt. 53 % dagligen. Lägre användning i ålder 12-15 år men ökar bland föräldrar generationen. Av Facebook användarna använder flest Messenger. Framförallt inom 16-35 år. Engagemanget däremot minskar. Färre lägger ut bilder, skriver eller delar andras inlägg. Källa: Svenskarna och Internet 2018

online kurs digital marknadsföring

Facebook Ads Manager

• Du kan använda Facebooks Ads Managers avancerade annonsverktyg och rikta din annonsering till målgrupper som visar intresse för vad du erbjuder och nå helt nya personer.

• Du kan testa och mäta resultatet omedelbart, både under kampanjen och efter.

• Du kan använda ”retargeting” för att nå de som har besökt din webbplats utan att konvertera och påminna dem med annonser i deras Facebookflöde. Det ger högre konverteringsgrad än att rikta sig till ”kalla” målgrupper.

• I dag når dina inlägg på en Facebooksida bara ett begränsat antal av dina följare. Antalet som ser dina inlägg styrs av Facebooks algoritm utifrån relevans.

Vad kostar det att annonsera?

• Du bestämmer själv hur mycket pengar du vill lägga per dag eller månad. Ditt belopp kommer aldrig att överstiga din budget.

• Daglig budget: Genomsnittligt belopp du vill spendera per dag.

• Livstidsbudget: Det totala belopp under en utvald tidsperiod/kampanj. Du betalar enligt CPC (Cost Per Click) eller CPM (Cost Per Mille).

• Kostnaden per visning eller klick på dina Facebook annonser baseras på ett auktionssystem där många olika annonser från olika aktörer konkurrerar om samma målgrupper.

• Annonsauktionen avgör vilka annonser som ska visas och för vilka personer.

Så här annonserar ni på Facebook Ads Manager steg för steg

När du annonserar ska du skilja mellan :

  1. Organiskt inlägg ingen budget.

2.  Sponsrat inlägg i sidhanteraren eller Ads Manager.

3.  Annonsera i Facebook Ads Manager.

Börja med att Installera Facebook Ads Manager. https://sv-se.facebook.com/business/tools/ads-manager

Facebooks kampanjstruktur 

1. Kampanjnivå 

2. Ad Set 

3. Annons.

Steg 1 Välj ditt marknadsföringsmål.

lektion 6 sociala medier online kurs

Målet du väljer ska stämma överens med dina övergripande affärsmål. Börja med att fundera på:

  • Vad är ditt syfte med din annonskampanj?
  • Vad ska du publicera? Vilka kanaler? När? Vilka är dina mål?
  • Målgrupp: Vem vill du nå? Du vill inte nå alla. Du vill nå rätt människor. Definiera din målgrupp. Desto mer exakt du kan definiera målgruppen desto mer kan du få ut av din annonsering.

Köpresan: Tänk på att för att bli nådd krävs att bilder, budskap och innehåll anpassas efter kundens köpresa.

lektion 6 sociala medier online kurs

Steg 2. AD SET. Välj din målgrupp, budget, schema….. 

Ad Set styr hur din annons ska köras.

• Här skapar du en målgrupp med Facebooks målgrupps alternativ.

Målgrupp 1: Alla på Facebook. Nya kunder. • Plats • Demografi • Beteende • Intressen etc.

Målgrupp 2 : Personer som är kopplade till din sida. Vilka är dina följare på Facebook? Inte säkert att dina följare och deras vänner matchar din typiska kund. Men kanske har du som mål att öka gruppen följare.

Målgrupp 3: En anpassad målgrupp – Personer som redan känner till ditt företag. Kan vara: Prenumeranter av ditt nyhetsbrev, svarat på evenemang, besökt Instagram och Facebook sidan. Besökt din webbplats m.m. Look-alike.

• Du ställer in budget och schema.

Bestäm budget och schema.

Välj: Dagliga budget Livstid budget Välj din budstrategi Betala per klick (CPC) eller exponering (CPM).

Välj plattform och enheter.  För vilka som ska se dina annonser.

Plattformar: • Facebook. • Instagram. • Messenger. • Audience Network.

Placeringar: • Flöden. • Händelser. • Instream. • Sök. • Meddelanden. • Artikel. • Appar & webbplatser. Placeringar:

Lektion 6 sociala medier onlinekurs

Steg 3 Skapa din annons.

På annonsnivå väljer du annonsinnehåll som bilder, film, texter och CTA knapp.

Olika annonsformat som du kan använda • Carousel • Video • Stories • Messenger • Bildspel.

Designtips för bättre Facebook annonser. 

Visa personer som använder din produkt. Skapa annonser som en del av en persons sociala sammanhang. För mycket text kan leda till att din annons visas för färre personer. Koncentrera budskapet. Prova dig fram. Testa olika bilder och format.

Lektion 6 sociala medier onlinekurs

I följande exempel har jag valt marknadsföringsmål “Att skapa medvetenhet om mitt varumärke”.

1. Annonsformat “Carousel” dvs. jag kan visa upp till 10 bilder eller video.

2. Rubrik är “Hjälp med att annonsera i sociala medier” som visas under bilden bredvid knappen “läs mer” som länkar till min landningssida.

3. Beskrivningstext är “hitta fler kunder på nätet? Vi är en liten personlig digital byrå med stort engagemang som gör skillnad.”

4. Webbplatslänk är www.actionmarketing.se/annonsera-i-sociala-medier/

5. Till höger om annonsinnehållet ser du en förhandsgranskning av annonserna på Facebook och Instagram innan du bekräftar och skickar annonsen.

Konfigurera text och länkar.

Till slut: Bekräfta och skicka din annons för godkännande. Följ din annons och justera om så behövs.

10 tips för att lyckas med din Facebook annonsering

Definiera din/dina målgrupper. Lönar sig både i antal nya kunder och väl spenderade annonspengar. Ta dig tid att definiera målgrupperna. Vem vill du nå? Är dina leads kalla eller varma? Vill du nå nya eller befintliga kunder?

Testa, prova och experimentera. Skapa flera annonser med små skillnader A/B tester för att avgöra vad som fungerar just din målgrupp. Ha koll på CTR. • Intressen. • Annonstext/rubriker. • Bilder m.m.

Retargeting – anpassade målgrupper. Återmarknadsföring • Jobba med retargeting för att nå tidigare besökare på sajten. • Bara 2 % av dina webbesökare konverterar vid första besöket.

Välj rätt kampanjinriktning. Välj rätt målsättning utifrån dina kunders köpresa. Skapa intresse – Ge mer information – Uppmuntra till köp.

Välj plattform och enheter för var dina annonser ska visas.

Skapa likeable annonser. • Använd alltid bilder i annonserna, det ökar sannolikheten att någon klickar markant. • Anpassa den till målgruppen och använd produkten eller något som förmedlar en positiv känsla.

Budskap Less is more. • Håll rubrik och text kort. Det är mycket brus dina annonser slåss emot så säkerhetsställ att man snabbt kan ta till sig budskapet. • Använd CTA för att få klick.

Tänk mobilanpassat. De flesta använder Facebook på sina mobiler. Därför är det viktigt att man mobilanpassar sidan man skickar besökaren till och att man känner igen sig när man kommer till landningssidan.

Börja smått och öka. En annons kan kosta så lite eller så mycket du vill. Börja med lite mindre belopp och känn dig fram.

Mät och analysera. Använd all mätdata och statistik och lär dig att utvärdera dina annonskampanjer för att få bättre och bättre effekt på dina annonsinvesteringar. Uppföljning och statistik av Facebook kampanj hittar du på Facebbook Business. Här kan du följa upp och hantera dina annonskampanjer. Gå in på Analytics – analyser och rapporter och annonsrapportering.

WordPress Theme built by Shufflehound.
%d bloggare gillar detta: