En sökmotor som Google Search med en 95 % marknadsandel i Sverige är ett program som hjälper dig att hitta relevant information på nätet. Google använder sig av sökrobotar som samlar in information från världens alla webbplatser och sparar sedan informationen i sökmotorns index. För att du ska få så relevant information som möjligt på din googling använder Google algoritmerna Panda, Pingvin och Hummingbird. Google har alltid prioriterat användarupplevelsen vilket innebär att om ditt innehåll är mest relevant för din användare kommer du att också komma högst upp på sidan.

Hur gör man då för att sökoptimera hemsidan som är ett långsiktigt arbete? Börja med att fundera på vad som är ditt syfte och mål med din hemsida och hur du kan mäta dina insatser. Mätbara mål kan vara försäljning och hur du kan få leads att göra det du vill att de ska göra som att fylla i ett kontaktformulär, ladda ner ett dokument för att på lite längre sikt bli potentiella kunder till dig. Första steg i ditt SEO arbete med att få din hemsida att synas högt på Google är att göra en sökordsanalys. Här ska du:

ANALYS

1.Välja rätt sökord. Utgå från dina kunder. Vilka sökord skulle de använt när de hade sökt efter ditt företags tjänster eller produkter? Tänk på att relevans och sökvolym är viktigt för dina sökord. Här kan du använda Google Ads Sökordsplaneraren för att ta reda på hur mycket sökningar som görs på en viss term eller sökord och få förslag på liknande sökfraser.

ON PAGE

Med on page sökoptimering menas allt du kan göra internt på din hemsida för att förbättra din placering i sökresultaten.

2. Innehåll. Din hemsida behöver ha ett innehåll av bra kvalitet och ge ett mervärde för dina besökare. Texten ska vara unik, läsvärd och skriven för att hjälpa dina läsare. Texten bör ha minst 300 ord och innehålla dina sökord och synonymer. Du bör bara använda ditt sökord på sidan max 3 ggr/100 ord.

3. Döp dina bilder. Besök till hemsidan kan ofta komma från Google bildsök. Använd därför filnamn och bildtext “alt text” på dina bilder och med dina sökord.

4. Interna länkar. Länka mellan sidor som har innehåll som är relaterat. På dina viktigaste sidor som du vill att besökarna ska navigera till ska du skriva länktexter med sökbara ord och skriv inte “Läs mer” utan använd ditt sökord för sökmotorn.

5. Rubriker. En sökoptimerad hemsida ska ha en huvudrubrik

 och innehålla ditt sökord, den ska vara säljande och förmedla sidans innehåll. Dela gärna in sidan om så behövs med underrubrikerna med ditt sökord.

6. Titeltaggen. Är den absolut viktigaste faktorn för SEO. Tänk på att varje sida ska ha en unik titel och rubrik med dina sökord. Sidtitlarna får inte heller konkurrera sinsemellan.Titeln ska ha ett CTA och längden får inte vara mer än 68 tecken.

7. Meta tag beskrivning. Meta taggen ger sökmotorerna en sammanfattning om vad sidan handlar om. Ska inte ha någon betydelse för sökresultat men om du gör din text säljande ökar möjligheten till att man klickar på annonsen. Meta tag beskrivningen ska innehålla ditt sökord, vara unik för varje sida, vara säljande och innehålla 130-156 tecken.

8. URLer. En URL består av domännamnet och ett specifikt tillägg. Rankningen hos sökmotorerna ökar om du har dina viktigaste sökord i domännamnet.

9. Sidfoten. Här har du texter om kontaktuppgifter, sidlänkar, sociala medielänkar m.m. och har idag betydelse för sökoptimeringen.

10. En snabb, säker och mobilanpassad hemsida premieras av Google och rankar din sida högre. Läs mer om 14 tips att utveckla hemsidan.

OFF PAGE – LÄNKSTRATEGI

Med off page tar man hänsyn till dina länkar från andra hemsidor med liknande innehåll och trovärdighet. Externa länkar från andra sidor är helt nödvändigt för att du ska synas på Google vid sökningar.

Ju högre länkkraft en sida har som länkar till din sida desto bättre för din sajt. Läs mer om Page Rank.

11. Externa länkar från andra hemsidor med relevant innehåll är absolut viktigast för hur du kommer att rankas av sökmotorerna. Genom att andra sajter med liknade innehåll länkar till din sida skapar din sajt förtroende och du rankar högre. Om du har en sida med 6 i länkkraft och länkar ut till två andra sidor för du över 3 i länkkraft till sidorna.

Faktorer som är viktiga för dina externa länkar till din sida:

  • Länken  finns på en sajt med relevant innehåll för din sida.
  • Ankartexten har det sökord du vill optimera.
  • Länken kommer från en sida med hög Page Rank.